Koopkracht

Het belang van inzicht in koopkracht

Koopkracht geeft inzicht in het gedrag van klanten. Het analyseren van data van een grotere populatie is zeer belangrijk en interessant voor ondernemers. Door de steeds grotere concurrentie op de retailmarkt is het belangrijk als bedrijf om data over de consument te analyseren. Het is interessant om te kijken naar het beschikbare inkomen van een populatie binnen een bepaald gebied. Deze data geeft inzicht in de koopkracht van de klant en de mogelijkheid om iets te kopen. MB-International (2016) zegt het volgende: “Koopkracht is de belangrijkste indicator voor het plannen van het verkoopgebied en het analyseren van locatie”.

De concurrentie op de retailmarkt is groot. Elk bedrijf zou moeten weten met wat voor soort klanten ze te maken hebben, waar de klant zich bevindt en wat zijn/haar besteedbaar inkomen is. Om de competitieve retailmarkt te overleven, moeten bedrijven goed nadenken over verkoop, optimalisatie en groei.

Met behulp van koopkracht is het makkelijker om bijvoorbeeld de sterke en zwakke punten op de markt te bepalen, de productoptimalisatie toe te passen en de uitbreiding van strategieën te ontwikkelen. Daarnaast wordt met behulp van digitale postcodes of administratieve grenskaarten voor geografische visualisatie gezorgd. Hierdoor wordt besluitvorming nog effectievere en efficiënter.

 

Contact

Neem contact op met Erik van Hunnik (van maandag – vrijdag van 08:30 – 17:30 uur via +31 15 2190 885 of e-mail naar office@firstelement.nl) voor meer informatie over dit onderwerp of voor prijzen voor data van verschillende landen.

Lees meer informatie over socio demografische data.