Wil je als bedrijf een (nieuwe) vestiging openen, dan komt er veel op je af. Een goed startpunt is het bepalen van een verzorgingsgebied, op basis van isochronen. Isochronen verschaffen inzicht over de tijd die een consument nodig heeft om een vestiging te bereiken. Zo wordt duidelijk of de bereikbaarheid goed of niet goed genoeg is. Deze informatie bepaalt de catchment area, oftewel het gebied waar de potentiële klant woont of werkt.
Isochronen
Isochronen vormen een reeks van punten waarbij de consument steeds dezelfde tijd, ongeacht de afstand, nodig heeft om bij een vestiging te komen. Daarbij maakt het tevens uit of de consument met de auto, de fiets (e-bike) of het openbaar vervoer komt. Voorheen werd bereikbaarheid vaak hemelsbreed berekend. Dit geeft echter geen inzicht in de werkelijke reistijd. Een goede isochroon geeft nu een meer volledig en realistischer beeld.
Heen – terugreis
Een veelvoorkomende fout, is het rekenen vanuit de eigen vestiging: Hoever kan ik vanuit mijn vestiging reiken in een bepaalde tijd? Dit terwijl de locatie van de klant het uitgangspunt zou moeten zijn. Een klant berekent immers meestal zijn reistijd naar een locatie toe en zelden andersom. Zo kan een klant op de heenweg, door bijvoorbeeld een bepaalde afrit of betere weg, langer of juist minder lang over zijn reis doen dan op de terugweg.
Tijdstip
Een ander belangrijk element dat van invloed is op de isochronen, is het tijdstip van de dag of in de week. Wanneer je consumenten in de ochtend of avond wilt benaderen, stellen de isochronen een andere catchment area vast, dan wanneer je ze in de middag wilt benaderen. Hetzelfde geldt voor doordeweeks en in de weekenden. Dit is te wijten aan onder meer de drukte op de weg.
En dan verder..
Ons volgende nieuwsbericht spitst zich toe op de vervolgstappen: het vaststellen en invullen van een verzorgingsgebied.
Meer weten?
Neem contact met ons op: