MediaReach maakt in een handomdraai kaarten met E-Maps Hoe doet MediaReach dat? U leest het in deze klantcase. De organisatie kwam in contact met First Element vanwege de plug-in Excel E-Maps. E-Maps bestaat uit verschillende versies: standard, pro en advanced. De gebruiker maakt in enkele klikken professionele kaarten in Excel, door gebruik te maken van bijvoorbeeld eigen X/Y-coördinaten, postcodes of adressen. […]
Mijn fascinatie voor locatie
First Element bestaat 26 jaar. Reden voor een korte terugblik op een heuse GEO-revolutie; van papieren kaart tot applicatie. We gaan terug naar 1990, het jaar waarin directeur Erik van Hunnik zijn bedrijf startte. Zijn beweegreden? Een fascinatie voor locatie. Jeugdsentiment Van Hunnik: “Al sinds mijn jeugd heb ik iets met kaarten. Ik verzamelde kaarten […]
Slim inspelen op passerend verkeer
Voor veel bedrijven is verkeer op de weg een interessant gegeven. Hoeveel automobilisten passeren mijn vestiging of advertentie? In welke snelheid en op welk tijdstip? Voorbeelden van data waarop slim ingespeeld kan worden. Zichtlocatie Op zoek naar een vestigingslocatie? Dan is een plaats nabij een snelweg wellicht geschikt. Duizenden automobilisten passeren op deze wegen dagelijks […]
Hoe laat ik mijn werknemers naar kantoor reizen?
Voor veel werkgevers biedt een bereikbaarheidsanalyse uitkomst. Deze geeft niet alleen inzicht in reistijden van klanten, maar ook in die van de eigen werknemers. Op basis van een bereikbaarheidsanalyse, kan een werkgever eenvoudig en eerlijk één lijn trekken in het reisadvies. Want traditioneel met de auto van huis naar kantoor, is niet langer altijd mogelijk, […]
Ik wil snappen wie mijn klant is
Heb je als bedrijf, met behulp van de isochronen, een gebied voor een (nieuwe) vestiging bepaald? Dan is daarmee een catchment area vormgegeven. Een tweede stap is het duiding geven aan dit verzorgingsgebied. Wie begeven zich hier? Welk type consument of concurrent(en)? Diverse data bieden helderheid. Wie is mijn klant? Tal van data kunnen invulling […]
Stap 1 voor het bepalen van een vestigingslocatie
Wil je als bedrijf een (nieuwe) vestiging openen, dan komt er veel op je af. Een goed startpunt is het bepalen van een verzorgingsgebied, op basis van isochronen. Isochronen verschaffen inzicht over de tijd die een consument nodig heeft om een vestiging te bereiken. Zo wordt duidelijk of de bereikbaarheid goed of niet goed genoeg […]
Stop met gissen
GIS staat voor de klassieke benaming: Geografisch Informatie Systeem. Iets moderner is het geografische denken toegepast in analyses: Location Analytics. Het visualiseren van gegevens op een kaart en geografische analyses is nu al met een paar klikken te produceren. Zo kunnen we heel gemakkelijk een bereikbaarheidsanalyse, maar ook een vestigingsplaatsanalyse in zijn totale breedte uitvoeren. Aan […]
Data versus het gevoel
In Nederland kennen we veel socio-demografische data. Nuttige informatie over onze leefomgeving voortkomend uit het CBS, onderzoekbureaus of Big Data. Deze data geven inzicht in locatiespecifieke gegevens als het inkomen, de werkeloosheid en gezinssamenstellingen binnen een bepaald gebied. Factoren die van invloed zijn op het succes van bedrijven, winkels en afzetgebieden. Zeer nuttig voor organisaties […]
Het tijdstip waarop maakt een groot verschil in bereikbaarheid
Voor een goede analyse van de bereikbaarheid van een locatie met de auto, is het van belang om de spits mee te nemen. De bereikbaarheid wordt bepaald door het tijdstip waarop je naar de locatie gaat. Het kaartje geeft het verschil weer tussen de bereikbaarheid van Utrecht rond 9 uur in de ochtendspits en om […]
Excel E-Maps Advanced voor tijd- en afstandsanalyses
Er is een wereld van verschil tussen hemelsbreed en over de weg Een van de versie van Excel E-Maps, de advanced versie, biedt inzicht in afstandsanalyses. Veel geografische berekeningen zijn hemelsbreed. Gemeten vanuit een bepaalde locatie kan je een selectie maken, bijvoorbeeld het aantal klanten binnen een radius (straal) van 5 kilometer. De radius selectie […]